Sjöfartsverket har meddelat att de genomför kraftiga nedskärningar som riskerar att påverka Sveriges totalförsvar negativt. Enligt Transportföretagen kan kalläggning av en isbrytare leda till att hamnar inte hålls isfria, vilket i sin tur drabbar exporten.
Verkets åtgärder inkluderar avyttring av arbetsfartyg och nedläggning av två helikopterbaser samt höjda avgifter för tjänster som lotsning.
– Det här bör ses som en rejäl väckarklocka för politikerna. Sjöfarten är i mångt och mycket självfinansierad, trots att verksamheterna är samhällsviktiga. Om hamnarna inte kan hållas isfria riskerar det dessutom allvarliga konsekvenser för industrin, då hamnarna hanterar 95 procent av landets export, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Det påpekas att Sjöfartsverkets anslag inte har justerats på flera decennier, vilket urholkat verkets ekonomi.
– Att vi ska ställa en isbrytare på land i ett läge där vi behöver fler, är helt otänkbart. Hamnarna är en hörnsten i Sveriges totalförsvar, och staten bör gå in och ta ett större kostnadsansvar, bland annat genom att ta hela kostnaden på 300 miljoner kronor för isbrytningen, säger Monika Przedpelska Öström, branschchef för Transportföretagen Hamn.
Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Transportföretagen